سنگ عقیق طبیعی در بازار بورس بالا رفت

نام عقیق ارتباط مستقیمی با محل اولین ماده معدنی ذکر شده دارد. کانی شناس آلمانی دیتریش لودویگ گوستاو کارستن (1768 تا 1810) در مورد عقیق در سال 1801 نوشت.

گفته می شود نام آن از رودخانه آخاتس (دریلو کنونی) در سیسیل گرفته شده است، جایی که برای اولین بار در آن یافت شد.

کارستن توصیف خود را بر اساس یادداشت‌های تئوفراست فون ارسوس دانشمندی طبیعی از یونان که اولین عقیق‌ها را در سیسیل ایتالیا کشف کرد، قرار داده است.

خواص عقیق

از نقطه نظر شیمیایی، سنگ عقیق طبیعی از دی اکسید سیلیکون (SiO 2 ) تشکیل شده است و بنابراین به کلاس معدنی اکسیدها اختصاص می یابد.

سنگ عقیق

در کانی های اکسیدی، عقیق ها انواع کوارتز هستند که شامل کانی های رز کوارتز، چشم ببر، کریستال سنگ، آمتیست یا عقیق نیز می شود.

به طور دقیق‌تر، عقیق‌ها به‌عنوان انواع نواری از کلسدونی تعریف می‌شوند، یا به قول کانی‌شناس Cornelius Doelter y Cisterich (1850-1930)، عقیق از لایه‌های رنگارنگ کلسدونی با کوارتز متبلور تشکیل شده است.

عقیق ها بر اساس سیستم بلوری مثلثی متبلور می شوند . سنگدانه های کانی کوارتز به طور متراکم بسته بندی شده اند، با بستر نامنظم و دانه ریز هستند.

عقیق با درخشش شیشه ای تا چرب با شفافیت مات تا شفاف مشخص می شود. مانند تمام کوارتزها ، شکستگی عقیق مخروطی است، هیچ شکافی وجود ندارد حتی در طول نوارها یا لایه های جداگانه.

سختی موس عقیق 6.5 تا 7 در مقیاس 10 درجه ای سختی کانی ها به گفته کانی شناس آلمانی کارل فردریش کریستین موس (1773 تا 1839) است. چگالی 2.5 تا 2.6 g/cm3 داده می شود.

رنگ عقیق

رنگ عقیق بسیار متنوع و متغیر است شیمیدان Johann Friedrich Gmelin (1748-1804) آن را تنوع تقریباً بی شماری از رنگ های نقاشی می نامد.

در سال 1791، کانی شناس آلمانی، یوهان گئورگ لنز (1748 تا 1832) رنگ های عقیق را چنین توصیف کرد.

زرد روشن، شیری مایل به قرمز، و سفید مایل به خاکستری، سبز مایل به زرد دودی و خاکستری مرواریدی، زرد عسلی، قرمز خونی، قهوه‌ای مایل به قرمز، آبی بنفش و سبز تره‌بریو در واقع چند عدد معمولی در یک تکه».

تقریباً هیچ ماده معدنی دیگری به اندازه عقیق ها رنگ های زیادی را در یک واحد ترکیب نمی کند، به طوری که عقیق ها می توانند به طور همزمان سفید، خاکستری، سیاه، قهوه ای، قرمز و سبز باشند – به همین دلیل اکسیدهای آهن و هیدروکسیدها و همچنین منگنز به عنوان رنگ دهنده شناخته شده اند.

از طرف دیگر عقیق در رنگ های صورتی، بنفش و آبی منشأ طبیعی ندارد و در نتیجه تغییر رنگ است.